måndag 23 april 2012

Dourodalen

Del tre av vår resa i Portugal. 
Hyrde bil i Porto och körde längs floden. Höga berg, djupa dalar - och slingriga småvägar. Inget för den som har anlag för svindel... Vilket landskap! Så mäktigt. Fantastiskt vackert. Vad vi beundrar dem som anlagt alla dessa terasser för vinodling. Varenda odlingsbar kvadratmeter mark är utnyttjad. Vilket jobb de lagt ner!
Olivträd inramar terasserna
Don - en välbekant figur....
Inte bara herrgårdar....
 
Getaherden med sin hjord - och medhjälpare
Blommor och mogna frukter på apelsinträdet - samtidigt

Väntan
Järnvägsstationen i Pinhao
Braganca

7 kommentarer:

  1. Fina bilder. Häftigt att själv kunna ta sig fram på egna villkor. Jag har varit i Spanien men inte i Portugal. Det verkar onekligen som det är vackert där.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen vackert där! Har aldrig varit där men får ju nu sätta upp det på attgöralistan! Härliga bilder!

    SvaraRadera
  3. I Portugal har jag aldrig varit. Jo en mellanlandning för tankning när vi kom från Madeira, det är det närmaste jag kommit det landet.

    Jättefina bilder visar du, så man blir onekligen sugen. Jag har ju varit och beställt ett nytt pass i dag..........

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder!! Jag blir alldeles salig, och särskilt över den som du tagit på det gamla fina huset!! Så mycket historia det finns i de stenarna, tänk om de kunde berätta...Nu blir jag ännu mera sugen på att resa till Portugal.
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Urtjusiga bilder som vanligt. Ovanligt fin järnvägsstation. Ha det bra.

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder du bjuder på, de talar verkligen för sig själva. Jo gubben Sandeman känner man ju igen. Portvin, mmm så gott. Jag har faktiskt mina kardemummakakor kvar, kanske skulle ta ett liiiiitet glas till. Just det, så ska jag göra. Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  7. Jag hade nog valt bort herrgården och bott lite enklare. Det såg så mysigt ut. Vilken kontrast det är i jämförelse med Sverige. Här finns det orörd mark så de skulle räcka hela Portugal. måste ha varit en fin upplevelse att köra där i landskapet.
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.