lördag 3 december 2011

Lucka tre

Tadammm....... 

Bakom denna lucka finns en alldeles nybakad kaka! Riktigt smarrigt som lördagsgodis!
Välkommen in på en fikastund :-)


Receptet har jag fått av min kollega Åsa. Det som gör denna kaka extra god är att man dränker in den färdiga kakan med citronsaft, vilket gör att den blir både saftig och smakrik.

Citronkaka
150 g smör
3 ägg

2 dl strösocker
½ kryddmått salt
Rivet skal av ½ citron (Jag tar skalet av en hel)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 

Till indränkning
2 dl florsocker
Saft av 1 citron
2 msk vatten
 

Baka i smord hålform ca 1½ liter.
Grädda i 175 – 200 graders ugnsvärme ca 45 min.
(2 satser kan gräddas i en långpanna, nedre delen av ugnen, 175 grader varmluft, ca 15 minuter)
 

Gör så här:
Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg, socker, salt och citronskal pösigt några minuter.
Rör ner matfettet och mjölet blandat med bakpulvret.
Häll smeten i formen. Grädda kakan. Låt den svalna en liten stund.
Sikta florsockret och blanda det med citronsaften och vattnet.
Gör hål med t ex ett grillspett av trä över hela kakan. Häll citronlösningen i hålen.
Servera kakan kall.

3 kommentarer:

  1. margareta.warenius@gmail.com3 december 2011 kl. 14:27

    Ja tack, jag kommer gärna!

    margareta

    SvaraRadera
  2. Sitter här med mitt kaffe, så det passade perfekt!! Sparar receptet för kommande behov!!
    Ha en fortsatt skön andra advent!!
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.