onsdag 16 november 2011

Göra fotobok

- är ett kul och bra sätt att bevara och presentera sina bilder på. 

Förr - på analogkamerans tid - gjorde jag album med pappersbilder, klippte, klistrade och skrev. Enkelt att ta fram och bläddra i. Med digitalbildernas intåg produceras en massa bilder. Mängder åker förstås i papperskorgen, men en hel del lagras på datorn. Kikas på då och då - men inte lika tillgängligt som i de gamla albumen. 

Nu finns trevligt nog möjligheten att kombinera digitalbilder och fotoalbum: Fotoboken har gjort entre!!

Jag har förmånen att tillbringa en del tid i vårt vackra grannland Norge. Närmare bestämt i Bodö, som ligger i Nordland fylke i norra delen av landet. Bodö ligger 10 mil norr om polcirkeln. Ett område som bjuder på höga berg och djupa dalar, hav och fjordar. En stor variation i väder och vind, som det ju är i kustnära lägen. Ena stunden storm och regn, nästa strålande sol. Denna sol som har förmågan att måla världen i de mest fantastiska färger.....

Postfoto har utlyst en tävling där man skapar sin fotobok på temat färger. Vinsterna är en Ipad och presentkort hos Postfoto. Alla som deltar får fotoboken gratis. Jag tar tillfället i akt och bidrar med en bok med bilder från Bodö med omnejd. Perfekt tillfälle att samla det senaste halvårets färgrika godbitar i en fin, bläddervänlig bok. Favoritbild? Kanske denna.... Borta i väster är himlen nästan svart av ovädersmpln, samtidigt som solen spricker fram och lyser på de gamla fyrvaktarhusen. Turen hade jag också att fånga ett par bevingade individer...





Varför jag ska vinna? Jo därför att jag låtit solen och naturen själv måla mina bilder. Inget trixande och fixande. Samlade så här i en bläddervänlig bok bidrar de förhoppningsvis till att skapa lugn och harmoni hos betraktaren. En bok att njuta av - och bli glad över......



 Filmen innehåller bilderna jag använt i boken. Har inte klurat ut hur jag ska kunna visa fotoboken här ännu. Kanske kommer... :-) Youtube - med ljuv musik...


Du kan se alla tävlingsbidragen och rösta på Postfotos sida

8 kommentarer:

  1. Jag har ibland funderat på att göra en fotobok men vet inte vilken leverantör jag ska välja. Det finns många att välja bland med varierande kvalitet.

    SvaraRadera
  2. Du är bäst. Underbara bilder och det funkade med presentationen.
    Jag blev så sugen på den här tävlingen, jag har inte chans men att göra en fotobok - gratis.
    Slutdatum den 22 - det är kört, jag hinner inte. Vi var förra året på en rundresa i norra Indien, det kunde bli en fotobok. Kanske gör jag en ändå bara för mig själv. Jag ska titta mera på vad det kostar.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Panik - är jag blind? Nu har jag letat igenom listan med tävlingsbidrag gång på gång, men jag hittar inte ditt!!!

    SvaraRadera
  4. Cici: Mitt bidrag är tydligen inte uppe än. Det kanske tar någon dag innan det läggs in i listan... ?!
    :-)

    SvaraRadera
  5. Tittar medan jag skriver och vilka fantastiska bilder och helt till Norges favör - älskar den och naturligtvis ska du vinna om inte jag ska vara med. =) =) =)

    Jag tycker ju om att bildbehandla mina foton men mer för eget bruk och inte om jag skulle vara med i någon tävling. Justeringar är ok, men inte till målningar, som jag brukar göra. =)

    Nu läser man ju att var och varannan proffsfotograf är riktiga bluffar och jag blir ledsen för det är ju de som jag "sett upp" till.

    SvaraRadera
  6. Åh så många fina färgstarka bilder! Det kommer att bli en jättefin bok!
    Det där att göra en fotobok har jag också funderat på...många gånger. Men det är det där med att välja ut vilka bilder som ska vara med...av alla tusentals man har. Men kanske kan jag komma igång i vinter ;)
    Lycka till i tävlingen!
    Hoppas du får en skön helg!
    Ninni

    SvaraRadera
  7. Nu har jag ägnat kvällen åt att göra en fotobok, laddat ner programmet, fått välkomsbrev till tävlingen, laddat ner bilder och gjort sidorna (det är alltid så nervigt när man gör något första gången), och så får jag aldrig det där andra mailet med numret! Nu vet jag varken ut eller in, försvinner det jag har lagt in om jag stänger datorn nu och varför kommer inte det där himla numret?

    Hur som, så har jag lärt mig något nytt denna kväll. Jag tänker inte beställa någon bok om jag inte får ett nummer att skriva in.

    SvaraRadera
  8. margareta.warenius@gmail.com20 november 2011 kl. 16:01

    Norge; så färgstark och frisk.

    Nej ännu kan jag inte mycket av foto, tyvärr

    margareta

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.