onsdag 31 augusti 2011

Hemsidor

- snickrade jag en hel del förr. Så kul att designa sina egna sidor - och även andras. Nu har jag suttit i flera timmar och tragglat med Dreamweaver för att uppdatera en sida. Tänk så fort man (=jag) glömmer det man inte hanterar återkommande! 

Fylleriövningar i webbverktyg där det mesta är styrt är inget jag kunnat tänka mig tidigare. Nu känns det rätt bekvämt att blogga och slippa fundera på felkoder.... 

Kan koncentrera mig på det som är kul just nu istället = foto. Har just startat upp kursen Fotografi - visuell kommunikation. Så intressant! Inser att jag har hur mycket som helst att lära. 

Bara det att beskriva en bild. Varför fastnar jag för en bild - och lägger en annan åt sidan? "Fundera på vilken sorts fotograf du är" lyder en uppmaning. Ja säg det.... Det är nog lite olika. Ibland fotar jag för bloggen - för att visa vad jag håller på med, kopplat till texten. Tekniken är inte väsentlig då. Vid andra tillfällen finns andra motiv. Färg, form, linjer och komposition - jag gör mina tappra försök. Ibland blir det rätt OK. Vid andra tillfällen ger jag upp efter foto nummer 89 i ordningen på samma motiv ur olika vinklar, ljus och inställningar. Deleteknappen är flitigt använd. 



Sommarens sista?

Vilse i pannkakan
Blommor är ju rätt tacksamma att fota. Dom är ju där dom är - smiter inte när kameran kommer fram. Bara att invänta rätt ljus - och stiltje. 

Försökte mig på att fota spindelnät på morgonen. Daggfuktiga i ljuset av de tidiga solstrålarna. Inte så lätt att få till intressanta bilder! Och var var spindeln? Hade ju varit kul att få med den gynnaren. Han hade kanske gått vilse....

Macro är temat för Veckans fotoutmaning


Se också macrobilder hos NF macro

13 kommentarer:

  1. Läcker bild på blomman eller kanske knoppen är bättre ord!

    ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  2. Snyggt fotat av blomman men jag undrar oxå om inte spindeln som vävt nätet är lite "vimsig". Riktig härva till nät.
    Ps. det är kanske därför visan heter Imse Vimse.....

    SvaraRadera
  3. Spindelnät är svåra att få fina på bild tycker jag. Kul att även du gör hemsidor. :) Alltid lika frustrerande när man inte får dem riktigt som man vill. :D

    SvaraRadera
  4. Riktigt underbara bilder! Daggvåta spindelnät är som sagt svåra att få till sådär riktigt bra, så många faktorer som måste falla på plats :)

    SvaraRadera
  5. Härliga höstbilder!! Kursen, den verkar intressant...så nu sitter jag också här och funderar på vad det är som jag vill fånga med bilden...vet bara att det inte ska vara alltför rörliga motiv...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jättefina macrobilder på både knoppen och nätet!
    Kanske spindeln finns hos mig? :)

    Ha en fin dag!
    /Pia

    PS. Har också hemsida som knappt uppdateras längre, p g a bloggen, men jag använde "bara" Frontpage.

    SvaraRadera
  7. Orden förstärker bilden ...eller bilden skapar orden? Jag vet inte.. för mig är nog kombinationen av ord och bild viktig i de flesta fall.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Jag är sååå imponerad av dina foton. Hur blir man så bra fotograf?. Jag skulle vilja gå på någon kurs och lära mig. Innan jag bloggade var det mest på resor jag fotograferade. Barn och barnbarn vid olika festligheter blev det förståss.
    Jag får väl vara nöjd att vara glad amatör och ta bilder för att berätta någonting. Men det där konstnärliga är lockande.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Jag tycker mycket om ditt sätt att komponera bilder och dina motivval. Jag hoppas att du spiller över lite av det du lär dig på kursen till oss andra.

    Mina bilder är ofta ett minnesstöd för vad som hänt under en viss period och blir på så sätt en hjälp när jag ska blogga.

    SvaraRadera
  10. Åh vad fint, vackert och skirt.

    Roligt att utvecklas inom foto!

    Granatäpple, får köpa juice i helgen, tack.

    SvaraRadera
  11. Dreamweaver har jag aldrig tyckt om, däremot i tidernas begynnelse Frontpage. Nu kodar jag själv, det är en utmaning, tycker jag.
    Gillar bilden med spindelnätet!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Spindeln var helt säkert lite från vettet ;) men oj, vilken underbar bild det blev :)

    SvaraRadera
  13. Som vanligt underbart vackra och fantasieggande bilder. Du har DET.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.