tisdag 1 mars 2011

Jag har en dröm....

- Att alla människor kunde få den vård de behöver, när de behöver- oavsett bostadsort, ålder, kön, typ av sjukdom, ekonomi, social status. Eller till och med status på sjukdomen.

Tyvärr är det inte så i vårt land idag.

Har man tur tillhör man i "rätt" landsting, har politiker som inte är trångsynta, tillräckligt med läkare som dessutom är så prestigelösa att de kan skicka patienter vidare om de inte själva har tillräcklig kompetens.


Har man otur blir det så fel....

5 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig att det är tyvärr så idag.
    Många gräddfiler där man bara har förtur för att...
    Och tyvärr tror jag inte att det kommer att bki bättre, det är ju bara att kolla hur dom utförsäkrade sjuka mår idag....

    SvaraRadera
  2. Jag visst är det bedrövligt?! Och så står det i vår svenska lag "lika vård på lika villkor".....vilken lögn!

    SvaraRadera
  3. Ja usch, prata inte om eländet! Jag menar, det är klart att vi ska prata både mycket och högt om det, men efter alla turer med dottern är jag så trött på sjukvården, eller landstingspolitikerna kanske. Att man ska behöva byta bostadsort för att få en vård som kan tyckas självklar är skandal. Säger jag.

    SvaraRadera
  4. Du har alldeles rätt!! Förstår men förstår ändå inte hur stora företag kan köpa vård inom viss tid till sina "höjdare", och under tiden får vanligt folk slåss med näbbar och klor för att få det alla borde ha rätt till.
    Ha det gott!!
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.