lördag 12 februari 2011

Bosse

En bekantskap vi gjorde på stranden på Koh Lanta i Thailand. Han bodde i ett stort träd, som skuggade så skönt när blåslampan var på. Det fanns inga parasoller att gömma sig under, så detta träd var populärt bland turisterna.

Vad inte alla var medvetna om var att Bosse bodde där uppe bland grenarna. Ibland visade han sig utanför "bohålan". Vilade bekvämt huvudet i en grenklyka medan han spanade efter något att äta. Verkade inte bry sig om alla mer eller mindre nyfikna människor som flockade sig runt trädet.


Klicka på bilden så blir den - och Bosse - större

Väl på hemmaplan igen konsulterade jag en bekant ormexpert - Tack för det Danne! - och fick reda på att detta är en Paradissnok eller Flygorm.

I Wikipedia står bl a att läsa: Trots att paradissnokar lever i regnskogar långt ifrån människor händer det att de bosätter sig nära byar. Ibland glidflyger de in i folks hus på jakt efter mat och kan till och med glidflyga inomhus. Deras gift är inte speciellt farligt för människor, har man snabba reflexer är chansen liten att man blir förgiftad då ormen behöver tugga för att få in giftet.

Hu.... Jag hyser ett slags hatkärlek till dessa varelser!

2 kommentarer:

  1. Fy...jag tycker dom är vidriga:(((

    SvaraRadera
  2. Ännu en av dessa vackra varelser som finns på vår jord. Att sen inte vi människor alltid uppskattar att ha dom i vår närhet är vårt problem inte ormens. I alla fall om vi låter dom vara ifred. Nu ska jag googla på paradissnok och försöka lära mig lite mer om dom.
    Snyggt foto!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.