onsdag 20 oktober 2010

Äppelmos och Kycklinggryta

Höstens äppelskörd ligger nu i frysen i form av äppelmos. Lättsockrat och utan konserveringsmedel. Kan inte bli mer ekologiskt!

Skönt att detta hö(ä)stjobb är gjort. Lite pilligt att skala när mina
händer inte alltid vill detsamma som jag.

Fick hjälp av äkta mannen, trots att han avskyr ljudet av äppelskalande! Han löste det genom att ta på sig hörselkåpor. Vilken syn!!!
Jag fick inte använda kameran...

Kycklinggryta blev det till middag idag. En snabb variant.
För 2 personer:


Dela 2 kycklingfileer i mindre bitar. Bryn i rapsolja i stekpanna ett par minuter på varje sida.
Tillsätt 3 - 4 skalade och klyftade gula lökar och 2-3 skivade vitlöksklyftor.Fräs på medelvärme några minuter tills löken börjat mju
kna.

Häll i 2-3 msk balsamvinäger, 2 - 3 dl vatten och 1 msk
god soya. Salta ev och dra några varv med (svart)pepparkvarnen över anrättningen.

Låt allt puttra medan du kokar riset - med fördel jasminris. Osaltat.
Sista minuterna före servering lägger jag en näve sockerärter och tomatklyftor ovanpå.

Voila!

1 kommentar:

  1. Såg gott ut det där. Kyckling är alltid gott och när yngste sonen bodde hemma blev det alltför sällan eftersom han är allergisk mot kyckling.

    Jag skulle mycket gärna sett ett foto. =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.