tisdag 24 augusti 2010

Kålpudding

Ikväll har jag lagat en rejäl sats kålpudding. Gammal hederlig husmanskost som är så god!! Receptet kommer ursprungligen från Nya Annas mat - en av mina inspirationskällor. Jag har modifierat det lite.

Kålpudding
6 port (minst - hos oss räcker satsen till 8 port)
800 g älgfärs - förstås, säger jägarfrun...
1 kg vitkål
1 stor purjolök + en stor gul lök + 2 stora klyftor vitlök
1 liter vatten + 2 tsk salt
2-3 msk smör till formen
3 dl kokspad
3/4 dl ströbröd
2 ägg
2 tsk salt
1/2 tsk nymald svartpeppar


Ansa och skär kålen i sockerbitsstora bitar. Skala och grovhacka löken, skiva purjon och krossa/hacka vitlöksklyftorna. Koka kål och lök i saltat vatten ca 5 inuter. Låt rinna av i ett durkslag, men spara 3 dl av kokvätskan till färsen. Bryn kål- och lökblandningen på stark värme några minuter, gärna i wokpanna. Låt svana.

Mät upp ströbröd i en stor bunke. Häll på 3 dl av kokspadet. Låt svalna något. Rör i köttfärsen, äggen, salt och peppar. Lägg i kål- och lökfräset. Blanda allt ordentligt. Det blir en rätt lös smet.

Lägg färsen i en stor smord form och platta till så att det blir ett jämnt lager. Grädda mitt i en 200 grader varm ugn ca 1 timme. Puddingen ska ha fått fin färg och börjat lossa från kanterna.

Servera med rårörda lingon. Om man vill också kokt potatis, men jag äter utan dessa.

4 kommentarer:

  1. Kålpudding har jag aldrig gjort. Verkar lite krångligt, med det är gott! Mums.

    SvaraRadera
  2. Det enda som tar lite tid är att först förvälla och sedan woka kålen. Man behöver inte woka - men det blir så gott med den brynta smaken!

    SvaraRadera
  3. Mums... Längesedan jag fixade och käkade kålpudding. Hoppas att det är ok att jag för egen räkning tar en kopia på receptet.
    Ha en bra fortsättning på veckan! /SA

    SvaraRadera
  4. Tack för middagstipset, jag älskar kålpudding...
    Vilken härlig fisketur ni haft, det är verkligen vackert runt Bodö!

    Och föresten, jag har bla satt temynta,många olika sorters salvia och andra kryddor en del sommarblommor tex jätteverbena, enkel tagetes och lavendel som "fjärilsbete". Bärbuskar, tistlar och brännässlor har också en stark dragningskraft på dom.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.