söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag


- eller Sankt Valentines dag är det visst idag. Jag har läst att seden att fira helgonet med detta namn uppkom på medeltiden i England och Frankrike. Kopplingen till romantik och kärlek kan ha kommit genom folktron att fåglar sökte och fann sin partner i mitten av februari.

I Sverige lanserades denna dag på 1960-talet av kommersiella skäl genom Amerikansk påverkan.

Jag känner mig rätt motvalls i detta sammanhang. Inte för att jag är oromantisk på något sätt. Däremot tycker jag att man ska uppmärksamma sin älskade varje dag under året. Inte med dyra paket och blommor - som handeln vill - men med ord och handling.

Så´nt som kostar så lite men betyder så mycket.

2 kommentarer:

  1. Vad är det för fiiint på bilden?

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det vackert!!
    Blommor utskurna ur meloner och rättika bl a.
    Från vår favoritrestaurang Baan Rim Pa på Patong, Phuket - Thailand.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.