lördag 3 oktober 2009

Yes!!!

Nu har jag gjort det!!! Kört motorsåg för första gången..... Iförd skyddsbyxor och hjälm med visir och hörselkåpor fick jag lära mig hur man startar och lite om teknik. Har ju också haft tillfälle att studera hur proffsen gör.... Körde sedan för fullt två tankar = ca två timmar. Skoj!!

Även om min såg tillhör de lättaste på marknaden med sina 3,3 kg så känner jag förstås av att jag jobbat en stund med något jag inte brukar göra. Särskilt vänster arm talar om att den finns - det är ju den som bär och lyfter hela tiden. Jag som trodde jag var hyfsat vältränad...

Vi höll till på en gammal igenvuxen äng med björkskog. Området har sett för bedrövligt ut. Ingen har gjort något på många år där med påföljd att träden har självgallrats. Ruttna pinnar hängande på trekvart blandat med fina stammar. Lite av de skrämmande skogarna där Smeagol huserade. Perfekt ställe för mig att börja min motorsågskarriär.

Efter vår framfart idag så ser det betydligt bättre ut. 3-4 kubik ved blev det också, trots att vi bara röjde i snåren. De stora björkarna får växa på sig ngt år till. Det gör dom säkert nu när dom fått lite mer livsrum.

Stort tack till ena dottern som försett oss med hemlagad ärtsoppa! Värmde den och stoppade i en mattermos - som andra dottern passande nog försett oss med. Smakade härligt gott till lunch i solskenet i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.