tisdag 29 september 2009

Filmtajm

Hemma igen efter en biokväll. Stieg Larssons "Flickan som lekte med elden" gick för nästan fullsatt biosalong för säkert tionde kvällen. Förstår varför... Spännande från början till slut - liksom böckerna.

Ofta blir man ju besviken på bioversionen när man läst boken före, men det gäller varken första filmen i Milleniumtrilogin, Män som hatar kvinnor, eller denna.

Lika upprörd blev jag nu som när jag läste om Lisbeths utsatta situation och över maktmissbruk och elände som Stieg beskriver så bra. Och lika rädd också när Lisbeth råkar ut för far och bror och andra läskiga typer.....

Duktiga skådespelare - Noomi Rapace är ju verkligen Lisbeth. Per Oscarsson, Mikael Nykvist....

Nu måste jag skynda mig att läsa - och smälta - den tredje boken innan biopremiären i november.

Tur att jag inte är ensam hemma ikväll.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.