torsdag 6 augusti 2009

Mera godis

Så lyckligt lottad jag är som har en stor trädgård full med njutbart för både öga och gom....!! Har provsmakat vinbären sedan några dagar tillbaka - nu har de mognat i värmen och är bara sååå goda!!

Svartvinbärsbuskarna ger inte så mycket bär i år. Kan kanske bero på att jag tuktade dem rejält på försommaren. Buskarna är gamla och behöver egentligen klippas ner helt om de ska ge någon skörd att tala om. Då tar det ju ett par år innan de kommer igen och det känns länge att vänta.... Fast egentligen så är jag mer förtjust i att tussa runt i trädgården och äta av allt godis direkt än att samla i ladorna.

Rödvinbärsbuskarna dignar av bär däremot! De verkar inte lida av varken torkan eller ålder. Förutom att frossa av dem direkt från busken brukar jag koka saft på dem tillsammans med rabarber. Sockersnål som jag är så ger det en riktigt god och läskande dryck.

Hela trädgården lider av torka för närvarande. Gräsmattan är brun, torr som fnöske och knastrar under fötterna när man går på den! Har faktiskt vattnat de värst drabbade delarna av den, vilket inte hänt på flera år.

Fick lite hjälp från ovan ikväll, då Tor drog fram över himlavalvet med buller och bång och följdes av en riktig störtskur. Gav enligt vår regnmätare hela 8 mm. Välbehövligt, men lite väl häftigt!! Krukor vältes omkull i byarna och potatisblasten lade sig platt.


Efteråt sken solen igen och den goa värmen var kvar. Åh vad det doftar gott efter ett regn! Så friskt och fräscht allt blir.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.